Jarmila Vlad: “Hladovať je tá najväčšia hlúposť akú človek môže urobiť preto, aby schudol.”

Prinášame rozhovor s Jarmilou z relácie Extrémne Premeny (TV Markíza) o tom, čo zmenila v stravovaní a čo by odkázala ostatným, ktorí sa o redukciu hmotnosti pokúšajú.

Aké najväčšie dietetické chyby si robila pred vstupom do relácie?

Najväčšiu chybu akú som robila pred premenami, a žiaľ spravila som ju aj počas premien, bola hladovka. Dokázala som nejesť žiadne jedlo aj niekoľko dní, a to som urobila aj pred polročným vážením, kedy som svoje telo vyhladovala až do štádia, kedy som vracala krv. Potom som sa spamätala, priznala som sa a poprosila o pomoc. Cieľ som však kvôli tomu nedala, keďže som stratila 2 cenné týždne a chýbali mi 4 kg, ale dalo mi to skúsenosť a hlavne už viem, že hladovať je tá najväčšia hlúposť akú človek môže urobiť preto, aby schudol.

“Hladovanie nie je cesta k dlhodobému schudnutiu. To čo sa pri hladovaní deje je, že strácame pre chudnutie veľmi potrebné svaly, veľké množstvo vody a značne sa nám spomaľuje metabolizmus. Míňame teda časom menej energie aj napriek tomu, že pohyb a stravu máme rovnako nastavenú ako pred hladovaním. Hladovka je pre telo stres, a preto po jej ukončení sa telo prepne do tzv. šetriaceho režimu, a snaží sa ukladať si každú jednu kalóriu do zásob.”

Michal Páleník

Čo je to najdôležitejšie, čo si sa o strave naučila od Miška, alebo všeobecne čo ti najviac pomohlo?

Najdôležitejšie? Že jedlo nie je nepriateľ. A že treba jesť, ale treba zdravo a s rozumom. Miško mi veľmi pomáhal najmä s mojou intolerancou na kazeín, ktorú mám už takmer 4 roky. Dokázal mi veľké množstvo receptov upraviť a prispôsobiť na mieru, a počas premien mi pravidelne dopĺňal nové recepty, keďže ja som dosť vyberavá a kopec vecí mi nechutí.

Taktiež mi pomohlo, že keď som objavila niečo nové v obchode alebo na internete, čo by som mohla použiť, tak mi vždy ochotne poradil a vysvetlil, prečo si danú potravinu môžem alebo naopak nemôžem kúpiť.

S čím so stravou si mala najdlhšie problém a s čím stále zápasíš?

Pred premenami som veľmi veľa pracovala. Dá sa povedať, že som prácou doslova žila a to až nezdravo. Tým, že som nechtová dizajnérka, tak v práci celý deň sedím, a keďže som mala veľkú klientelu, dokázala som pracovať 12,14 a niekedy aj 16 hodín denne, 7 dní v týždni.

To si, žiaľ, vybralo aj svoju daň, pretože som nejedla žiadne jedlo, nepila žiadnu vodu, pred klientkami som sa jesť hanbila a spamätala som sa o 9-tej večer, že som hladná. A čo je najrýchlejšie? Pizza, čínske jedlá alebo mekáč či iné polotovary, ktoré hodíš do litra oleja na panvicu. Samozrejme som nemala takmer žiadnu energiu, a preto som dokázala zjesť 200-gramovú čokoládu každý večer po jedle.

Počas premien som sa musela s viac ako polovicou klientely rozlúčiť, čo mi ale veľmi pomohlo, nakoľko som mala čas na tréningy, na seba a hlavne na to, aby som sa najedla. A to je vec, na ktorú si veľmi dávam pozor aj teraz, aby som opäť nespadla do života workoholičky. Stále si dávam pozor na to, aby som sa v pravidelných časoch najedla a veľa pila, pretože pre mňa je to veľmi tenký ľad.

Aký je tvoj obľúbený recept z jedálnička?

Jedálniček na mieru

Jeden z najlepších receptov pre mňa je špaldová krupica s mandľovým mliekom. Za tú som Miškovi nesmierne vďačná, pretože ja sladké veľmi ľúbim. Naučil ma jesť orechy a preto som si na ňu dávala lieskovce, ochutila som ju čakankovým sirupom a na vrch som si dala kokos. Neskutočná mňamka 🙂

Ingrediencie:

  • 5 PL špaldovej krupice (60 g)
  • 2,5 dl mandľového mlieka (250 g)
  • 1 PL čakankového sirupu (18 g)
  • 1,5 ČL mletého kokosu (7.5 g)
  • 10 ks lieskových orieškov (10 g)

Pomocné ingrediencie: škorica

Postup prípravy: Mlieko zohrejte a postupne doň vmiešajte krupicu. Nechajte chvíľu povariť. V prípade, ak by bola kaša príliš hustá, pridajte trochu vody. Odstavte z plameňa, premiešajte s drvenými lieskovými orieškami a čakankovým sirupom. Posypte kokosom a na záver môžete dochutiť štipkou škorice.

Čo by si poradila ľuďom, ktorí začínajú chudnúť v súvislosti so stravou, ale aj celkovo?

Jednu najväčšiu radu by som odkázala všetkým, ktorí tak ako ja bojujú s nadváhou alebo obezitou. NEHLADUJTE! Jedlo nie je nepriateľ, ak je v správnom zložení, množstve a čase. Ak nebudete jesť, nikdy neschudnete.

Treba sa naozaj obrátiť na odborníkov a počúvať ich rady. A verte ľuďom, ktorí sa do toho naozaj vyznajú. Lebo ja som neverila, často som si robila po svojom a ani raz to nedopadlo dobre.

Získajte aj vy personalizovaný jedálniček na mieru

Proces žiadosti je veľmi jednoduchý a rýchly – po odoslaní online objednávky vám na základe zadaných údajov vyberieme najvhodnejšieho odborníka. Ten vás následne kontaktuje a pripraví stravovací plán na mieru. Predstaví vám ho v rámci výstupnej konzultácie tak, aby ste ho vedeli jednoducho dodržiavať.

Výhody jedálnička Planeat

  • desiatky receptov na mieru pre každé jedlo dňa
  • variabilita výberu – jedálniček neurčuje presný týždenný plán, vyberiete si jedlá podľa chuti a toho, čo máte v chladničke
  • recepty obsahujú primárne obľúbené potraviny, neobľúbené sa minimalizujú
  • výber potravín zohľadňuje finančné možnosti klienta
  • pri tvorbe jedálnička je možné zohľadniť aj alergie a rôzne medicínske diagnózy ako napríklad diabetes
  • ďalšie užitočné inštrukcie a princípy zdravého stravovania priamo v jedálničku