Denisa Masaryková: „Ak naozaj chceš zmeniť svoj život k lepšiemu začni hneď, nie od pondelka, ale hneď tu a teraz.“

Prinášame rozhovor s Deniskou z relácie Extrémne Premeny (TV Markíza) o tom, čo zmenila v stravovaní a čo by odkázala ostatným, ktorí sa o redukciu hmotnosti pokúšajú.

Aké najväčšie dietetické chyby si robila pred vstupom do relácie?

Uff, ani neviem kde začať, asi od toho najhoršieho, čo môže človek robiť preto, aby schudol – hladovať. Nechať sa vyhladovať a potom sa s prepáčením “nažrať”, keďže vás prepadne vlčí hlad, to je konečná. Ďalej by som k tomu zlému určite zaradila kadejaké hollywoodske a 90-dňové diéty s príšerne nízkym príjmom kalórií. Okrem týchto chýb to bolo aj jedlo v prášku, vysokoproteínové diéty a všelijaké umelé hlúposti, ktoré sa dajú zadovážiť.
Čo je to najdôležitejšie, čo si sa o strave naučila od Michala Páleníka alebo všeobecne, čo ti najviac pomohlo?
Najdôležitejšie je určite naučiť sa sebaovládať, najmä ak si gurmán a máš rád dobré jedlo, tak je to možno ťažšie ako sa zdá, ale všetko sa dá zvládnuť, ak chceme a máme motiváciu. Určite je základ pochopiť jednoduchú matematiku príjmu a výdaja energie. Mojou obrovskou skúškou boli zdravotné problémy počas chudnutia, kde som nemala výdaj, iba príjem. Kebyže v tom období života nemám pri sebe Miška Páleníka, tak neviem sama, čo mám robiť. S jeho pomocou som počas toho chudla. Jedla som 3x denne, a na to aký výdaj som mala, tak ten príjem bohato stačil. A čo mi pomáha doteraz je presne zafixovaná veta “Čo zjem, to spálim”. A ešte som sa naučila, ak si doprajem prehrešok, tak nikdy nie večer alebo pred spaním.
“Ochorenie alebo zranenie, prípadne iná nepredvídateľná udalosť vie významne narušiť nastavený režim životosprávy počas chudnutia. V mnohých prípadoch sa stáva, že je dôvodom sklznutia do starých nesprávnych stereotypov. V tomto období je o to dôležitejšie pripomínať si, prečo sme sa rozhodli schudnúť. Odporúčam požiadať v takejto situácii priateľov alebo rodinu, a to napríklad formou pomoci pri príprave jedla v prípade choroby, prípadne vyžiadať si podporu a spoluúčasť na pohybových aktivitách, ktoré zranenie umožňuje.”
Michal Páleník

S čím so stravou si mala najdlhšie problémy, a s čím stále zápasíš?

Najdlhšie mi trvalo asi to, aby som si zvykla normálne plnohodnotne jesť v tých istých časoch. Už po pár mesiacoch nastala viditeľná zmena, keď môj žalúdok hlásil, kedy je čas jesť. Pre mňa to bolo priam fascinujúce ako mozog pracuje s telom. Nie je to o tom, aby ste boli hladní, ale zdravo škŕkajúce bruško je fajn, ale je to len pár minút tesne pred jedením.

S čím zápasím? Priznám sa, že milujem mäso a po celý rok som mala stále chuť na poriadny kus mäsa. A aj som si ho dopriala, ale nezjedla som ho toľko, na koľko som mala chuť. Zapínala sa automatická kontrolka a mozog hlásil, že už stačilo. Milujem ten pocit, keď každý vzdychá od prasknutia a ja nie. Momentálne si fakt užívam to, prečo som bojovala a nesmierne sa mi páči ako dokážem ovládať svoju myseľ. Samozrejme, že to nie je prechádzka ružovou záhradou a na všetko treba čas, pevnú vôľu a byť prísny sám na seba. Aj teraz sú občas dni, keď si doprajem, ale už to nie je celý tanier jedla, ale iba na ochutnanie.

Aký je tvoj obľúbený recept z tvojho jedálnička?

Posúdiť to je veľmi ťažké, keďže nemám obľúbený recept. Ako premýšľam, tak premýšľam, ale keď niekto rád varí, tak je to asi každé jedlo. Ale najradšej varím tie recepty, čo sa dajú rýchlo a jednoducho pripraviť. Pridávam sem zopár fotiek najčastejších.

Čo by si poradila ľuďom, ktorí začínajú chudnúť v súvislosti so stravou, ale aj celkovo?

Tak v prvom rade sa nebáť jedla ako takého, pretože všetko sa dá pripraviť tak, aby to bolo chutné. Chudnutie nie je len o šalátoch a dusených kuracích prsiach od rána do večera. Sama som bola prekvapená, akú pestrosť prináša stravovať sa normálne, chutne a zdravo. Som nesmierne netrpezlivý človek, no tu som sa naučila trpezlivosti. Ako sa hovorí trpezlivosť ruže prináša a treba sa na začiatku pohrať s chuťami, ktoré vám najviac sadnú. Mne vyhovovalo skúšať rôzne čerstvé bylinky a odporúčam vám čo najrýchlejšie sa zbaviť soli, cukru a bielej múky. Je milión iných spôsobov ako variť a ochutiť si jedlá aj na sladko aj na slano. Ak človek vie variť, všetko sa dá nakrabičkovať aj na viac dní, poprípade skúste variť jedlá, ktoré sa dajú uskladniť v mrazničke.

Ak naozaj chceš zmeniť svoj život k lepšiemu začni hneď, nie od pondelka, ale hneď tu a teraz. Je to najefektívnejší spôsob, ako sa do toho pustiť plnou parou. Takže držím palce tým, ktorí sú bojovníci a dajú do toho všetko. A ešte taká malá drobnosť na záver, najlepšie korenie života je varenie s láskou, veď predsa aj to robíme pre seba a naše zdravie.

Získajte aj vy personalizovaný jedálniček na mieru

Proces žiadosti je veľmi jednoduchý a rýchly – po odoslaní online objednávky vám na základe zadaných údajov vyberieme najvhodnejšieho odborníka. Ten vás následne kontaktuje a pripraví stravovací plán na mieru. Predstaví vám ho v rámci výstupnej konzultácie tak, aby ste ho vedeli jednoducho dodržiavať.

Výhody jedálnička Planeat

  • desiatky receptov na mieru pre každé jedlo dňa
  • variabilita výberu – jedálniček neurčuje presný týždenný plán, vyberiete si jedlá podľa chuti a toho, čo máte v chladničke
  • recepty obsahujú primárne obľúbené potraviny, neobľúbené sa minimalizujú
  • výber potravín zohľadňuje finančné možnosti klienta
  • pri tvorbe jedálnička je možné zohľadniť aj alergie a rôzne medicínske diagnózy ako napríklad diabetes
  • ďalšie užitočné inštrukcie a princípy zdravého stravovania priamo v jedálničku

Jedálniček na mieru