Nová Planeat šablóna: stravovací režim pre tehotné

Od dnes majú všetci užívatelia aplikácie Planeat prístupnú novú šablónu s názvom “Stravovací režim pre tehotné”. (zatiaľ v slovenčine, na preklade do češtiny sa pracuje)

Šablónu pre vás v spolupráci s Planeat pripravila RNDr. Barbara Sviežená, PhD., ktorá sa špecializuje na vplyv výživy na zdravie, metodiku spracovania nutričných plánov a výživu detí, tehotných a dojčiacich žien. Barbara v Planeat pôsobí ako hlavný lektor a odborný konzultant už od 2016 a veľkým dielom prispieva k tomu, ako sa aplikácia rozvíja.

Prečo táto šablóna

Ženy v období tehotenstva a dojčenia sú považované za jednu z najviac ohrozených skupín obyvateľstva v súvislosti s nedostatočnou či nevyváženou výživou. Pritom práve nesprávna výživa zvyšuje riziko tehotenských komplikácií, riziko vzniku ochorení ako aj riziko komplikácií vývoja plodu.

V súčasnosti je plne akceptovaný fakt, že správna výživa matky znižuje riziko budúcich ochorení dieťaťa v dospelosti. Výživa tehotnej ženy má teda prenatálny programovací efekt.

RNDr. Barbara Sviežená, PhD.

“Vo všeobecnosti sa počas tehotenstva odporúča pestrá a vyvážená strava. Problém je, že prevažná väčšina žien vlastne nevie, čo to presne znamená. Majú tendenciu riadiť sa vlastnými chuťami a niekedy skĺznu skôr do jednostrannej, na živiny chudobnej stravy. Pritom pre správny vývoj plodu sú kritické niektoré vitamíny a minerály, na ktorých príjem sa musíme doslova sústrediť, ako je železo, vápnik, jód, kyselina listová, esenciálne mastné kyseliny EPA a DHA, či vitamín D.

 

Stravovanie počas tehotenstva je extrémne dôležité a nemali by sme ho podceňovať.”

Výživa v tehotenstve

Počas obdobia tehotenstva dochádza v organizme ženy k množstvu zmien vedúcich k fyziologickej adaptácii, sprevádzaných výraznými zmenami potreby energie a živín. Je dôležité vyhnúť sa nedostatočnej výžive (najmä nedostatku  kritických mikroživín), ako aj nadmernému prívodu makroživín a energie. Pre dosiahnutie normálneho priebehu tehotenstva a vývoja plodu je potrebné nezanedbať žiadnu zložku výživy a riadiť sa odporúčaniami.

Odporúčania pre tehotné ženy

V minulom roku boli publikované aktualizované a revidované odporúčania pre výživu žien plánujúcich počatie, počas tehotenstva a dojčenia a to hlavne s ohľadom na dlhodobé zdravie ich detí. Tieto odporúčania sa vzťahujú na ženy žijúce v európskych krajinách, čo výrazne ovplyvňuje spôsob ich stravovania, ale aj prognózu ochorení. Priamo sa pracuje s plne akceptovaným faktom o programovaní detí na ich zdravie už počas vnútromaternicového života.

Výživa má spĺňať dve základné kritériá – prevencia obezity (aj u detí) a prevencia chronických civilizačných ochorení. S ohľadom na všetky dôležité faktory sme pripravovali aj novú šablónu pre zdravé tehotné ženy, s cieľom prevencie akýchkoľvek komplikácií.

Základné charakteristiky novej šablóny

Rozloženie energie

9

Rozloženie energetickej hodnoty a rozloženie makronutrientov v strave je v súlade s príslušnými odporúčaniami pre stravu tehotných žien. Je dôležité dodržiavať zastúpenie makroživín – 55 – 60 % sacharidy, 25 – 30 % tuky a max 20 % bielkoviny. Vychádzame teda z konzervatívneho modelu stravovania.

9

Počas tehotenstva sa neodporúča experimentovať so zníženým množstvom sacharidov najmä s ohľadom fyziologických zmien a zmien v tvorbe hormónov (vrátane inzulínu).

Eliminované alebo obmedzované potraviny

9

V stravovacom režime tehotných žien sa vyhýbame alebo obmedzujeme na povolené množstvá biely cukor, umelé sladidlá, fruktózový sirup, glukózovo-fruktózový sirup.

9

Eliminujeme potraviny obsahujúce transmastné kyseliny, stužené pokrmové tuky a niektoré živočíšne nasýtené tuky (z dôvodu udržania optimálnej telesnej hmotnosti, resp. priberania).

9

Vyhýbame sa vysoko priemyselne spracovaným potravinám, instantným, konzervovaným jedlám a jedlám s vysokým obsahom aditív.

Úplne vylúčené potraviny

9

arašidy, arašidové maslo, voľné orechy (nebalené)

9

umelé sladidlá a sladené nápoje (aspartám/sacharín/cyklamát)

9

mlieko pri pozitívnej rodinnej anamnéze v súvislosti s alergiou na kravský proteín, prípadne astmou

9

tuniak v konzerve, mečúň, žralok, makrela, tuniak, platýz

9

konzervované jedlá (z konzerv)

9

plesňové syry, majonéza a tatárska omáčka

9

surové mäso, surové vajcia, niektoré mliečne produkty – najmä nepasterizované – kvôli riziku nákazy (listerióza)

Rozdiely v trimestroch

Šablóna zohľadňuje energetické a výživové potreby tehotných žien. Pozor však treba dávať aj na zostavenie stravovacieho režimu s ohľadom na fázu tehotenstva – trimester. Kým v prvom trimestri sa nutričné nároky výrazne nemenia (z energetického hľadiska), od druhého trimestra sa táto situácia mení.

Po ukončenom 3. mesiaci tehotenstva dochádza k postupnému zvyšovaniu telesnej váhy a je potrebné postupné zvyšovanie aj množstva potravy – približne o 250 – 300 kcal denne. Taktiež sa zvyšuje potreba bielkovín a niektorých vitamínov z prirodzených zdrojov. Tieto zmeny sú zahrnuté v popise šablóny pre samotnú klientku.

V stravovacom režime pre tehotné sa kladie dôraz nielen na vhodné a vyvážené jedlá zastúpené kvalitnými potravinami, ale aj na elimináciu nevhodných potravín. Taktiež sme spracovali vhodné a nevhodné bylinky a koreniny, ktoré sa následne premietajú aj do úpravy jednotlivých receptov.

Veríme, že nová šablóna prinesie Vašim klientom zdravé a spokojné obdobie tehotenstva bez zbytočných komplikácií a následne aj zdravé potomstvo.

Ďalšie rady z rôznych oblastí spojených s poradenstvom vo výžive a pohybe zdieľame aj prostredníctvom našich webinárov pravidelne každú druhú stredu. Ak máte záujem podebatovať s nami o vašich výzvach a podeliť sa o svoje skúsenosti s kolegami, radi vás tam uvidíme 🙂

Referencie:

1. Michelle A. Kominiarek, MD, MS, Priya Rajan, MD: Nutrition Recommendations in Pregnancy and Lactation. Med Clin North Am. 2016 November ; 100(6): 1199–1215. doi:10.1016/j.mcna.2016.06.004.

2. Koletzko, B. et al.: Nutrition During Pregnancy, Lactation and Early Childhood and its Implications for Maternal and Long-Term Child Health: The Early Nutrition Project Recommendation. Ann Nutr Metab 2019;74:93–106, DOI: 10.1159/000496471

3. Kajaba, I. et al.: Nové odporúčané výživové dávky (OVD) pre obyvateľstvo SR. Lekársky obzor – odborný časopis Slovenskej zdravotníckej univerzity v Bratislave. ISSN 0457-4214. Bratislava: HERBA, 2017. Roč. 66, č. 2 (2017), s. 49-60

Inovácie v personalizovanom stravovaní

Sme spoločnosť, ktorá od roku 2013 pomáha inovatívnym spôsobom vytvárať personalizované úpravy stravy jednoduchšie a dostupnejšie. Vytvorili sme webovú aplikáciu, vďaka ktorej môžu renomovaní odborníci a osobnosti v oblasti stravovania zdieľať svoje vedomosti a skúsenosti. To umožňuje lekárom starať sa o svojich pacientov, alebo nutričným terapeutom a trénerom o svojich klientov komplexnejšie a odbornejšie ako kedykoľvek predtým vďaka výraznej automatizácii. Aplikácia umožňuje jednoducho a rýchlo vytvoriť personalizovaný nutričný plán a analyzovať stravovacie návyky človeka.

Viac informácií ako aj možnosť bezplatne si našu aplikáciu vyskúšať nájdete na našich stránkach.