Aj dokonalý jedálniček vyžaduje dobrého poradcu

Šablóna „Univerzálny stravovací režim (podľa WHO)“ patrí k najčastejšie používaným šablónam v rámci nutričnej aplikácie Planeat. Dôvod je premietnutý do názvu – je univerzálna a naozaj je možné v nej prispôsobiť stravovací režim takmer každému klientovi. Aby však klient skutočne naplnil odporúčania stanovené Svetovou zdravotníckou organizáciou pre racionálne stravovanie, je vhodné ho usmerniť.

Váš klient nemusí nutne ovládať základy výživy, aby sa dokázal stravovať zdravo. Aj keď má v úvode jedálnička podrobne napísané pokyny ako postupovať, mal by sa primárne spoliehať na vaše usmernenia, a v rámci vašej spolupráce pochopiť dlhodobo udržateľné princípy, ktoré mu zabezpečia dosiahnutie jeho cieľa, a aj udržanie jeho telesnej hmotnosti a zdravia po ukončení služby či koučingu. Riešenie je vo vašich rukách.

Odporúčania WHO pre racionálne stravovanie

Dokument popisujúci zdravé stravovanie podľa Svetovej zdravotníckej organizácie je veľmi jednoduchý a zahŕňa 5 hlavných bodov. Tieto odporúčania sú premietnuté do všetkých šablón aplikácie Planeat, nielen Univerzálneho stravovacieho režimu, a sú prijateľnou formou popísané v pokynoch pre klienta.

9

1. Zdravá strava podľa WHO zahŕňa ovocie, zeleninu, strukoviny (napr. šošovica a fazuľa), orechy a celé zrná (napr. nespracovaná kukurica, pšeno, ovos, pšenica a hnedá ryža).

9

2. Strava má obsahovať najmenej 400 g (t. j. päť porcií) ovocia a zeleniny za deň, okrem zemiakov, sladkých zemiakov a inej škrobovej zeleniny.

9

3. Obmedzenie príjmu voľných cukrov na 5 % CEP – teda 6 čajových lyžičiek cukru na deň pre osoby so zdravou telesnou hmotnosťou. Voľné cukry môžu byť obsiahnuté v priemyselne spracovaných potravinách, v mede, sirupoch, ovocných šťavách a koncentrátoch ovocných štiav.

9

4. Strava má obsahovať menej ako 30 % celkového príjmu energie z tukov. Nenasýtené tuky (nachádzajúce sa v rybách, avokáde, orechoch, olejnatých semienkach a v rastlinných olejoch) sú výhodnejšie ako nasýtené tuky (nachádzajúce sa v mastnom mäse, masle, palmovom a kokosovom oleji, smotane, syre, ghí a masti) a trans-tuky všetkého druhu vrátane priemyselne vyrábaných tukov (nachádzajúcich sa v pečených a vyprážaných potravinách a vopred balených potravinách, ako sú mrazená pizza, koláče, sušienky, oblátky a jedlé margaríny a nátierky) a trans-tuky z prežúvavcov (nachádzajúce sa v mäse a mliečnych potravinách prežúvavcov, ako sú kravy, ovce, kozy a ťavy). Príjem nasýtených tukov má byť menej ako 10 % celkového príjmu energie a transmastných kyselín menej ako 1 % celkového príjmu energie. Najmä priemyselne vyrábané tuky by nemali byť vôbec súčasťou zdravej výživy.

9

5. Optimálne množstvo soli je 5 g (zodpovedá asi jednej čajovej lyžičke) za deň. Soľ by mala byť jodidovaná.

Problém na strane klienta

Klient dostáva do rúk vami pripravený stravovací režim, ktorý je rôznorodý a bohatý v počte jedál. Jedlá sú voľne kombinovateľné, čo mnohí klienti uvádzajú ako výhodu v porovnaní so striktným režimom, ktorý im stanovoval, čo a kedy majú jesť. Práve voľná kombinovateľnosť je založená na predpoklade, že klient zaradí postupne viacero rôznych receptov. Tým nielen výrazne obohatí svoju stravu, ale aj pokryje všetky potrebné živiny, ktoré veľmi často chýbajú pri jednotvárnej strave. Zároveň práve voľná kombinovateľnosť a pestrosť jedál zaručujú dodržanie WHO odporúčaní zdravého stravovania.

Problém môže nastať ak:

M

klient skĺzne do istej rutiny, a dlhodobo opakuje stále rovnaké jedlá alebo ingrediencie bez zaradenia viacerých receptov z jedálnička

M

klient si často v jeden deň dopraje jedlá, ktoré prekračujú odporúčania WHO, napríklad o príjme tukov. Táto situácia môže nastať v prípade, ak všetky jedlá dňa (raňajky, obed, večera, …) obsahujú napríklad vajcia alebo červené mäso – obzvlášť rizikové to je u klientov, ktorých cieľom je redukcia telesnej hmotnosti

Súčasťou vašej komunikácie s klientom môže byť:

usmernenie ohľadom dostatočného príjmu zeleniny a ovocia

usmernenie vo výbere jedál obsahujúcich vajcia a/alebo červené mäso

upozornenie na potrebu striedania jednotlivých receptov a postupného zaradenia viacerých navrhnutých jedál

pripomenutie užitočných rád v úvode vytvoreného jedálnička

výzva k občasným denným záznamom stravovania aj po nasadení nového stravovacieho režimu

Obzvlášť vhodné je sledovať, ako klient postupuje vo výbere jedál, najmä ak dôjde k stagnácii redukcie jeho telesnej váhy. Práve v týchto situáciách môžete klienta edukovať. Pomôže mu to lepšie pochopiť, aké dôležité je postupovať v súlade s pokynmi a mať v strave postupne všetky navrhnuté jedlá.

Aj tá najlepšia aplikácia (a my Planeat považujeme za najlepšiu 🙂 ostáva “len” nástrojom pre jeho užívateľa. Planeat je dokonalým nástrojom pre uľahčenie vašej práce s tvorbou jedálničkov. V žiadnom prípade však nemôže nahradiť reálnu prácu s klientom, ktorý je vo vašich rukách a dôveruje vám. Vy ako poradcovia v oblasti výživy, životosprávy či športu ste totiž nenahraditeľní!

Inovácie v personalizovanom stravovaní

Sme spoločnosť, ktorá od roku 2013 pomáha inovatívnym spôsobom vytvárať personalizované úpravy stravy jednoduchšie a dostupnejšie. Vytvorili sme webovú aplikáciu, vďaka ktorej môžu renomovaní odborníci a osobnosti v oblasti stravovania zdieľať svoje vedomosti a skúsenosti. To umožňuje lekárom starať sa o svojich pacientov, alebo nutričným terapeutom a trénerom o svojich klientov komplexnejšie a odbornejšie ako kedykoľvek predtým vďaka výraznej automatizácii. Aplikácia umožňuje jednoducho a rýchlo vytvoriť personalizovaný nutričný plán a analyzovať stravovacie návyky človeka.

Viac informácií ako aj možnosť bezplatne si našu aplikáciu vyskúšať nájdete na našich stránkach.

Rady z rôznych oblastí spojených s poradenstvom vo výžive a pohybe zdieľame aj prostredníctvom našich webinárov pravidelne každú stredu. Ak máte záujem podebatovať s nami o vašich výzvach a podeliť sa o svoje skúsenosti s kolegami, radi vás tam uvidíme!