Karanténa: príležitosť alebo obmedzenie?

Mnohí z nás, či už odborníci v oblasti starostlivosti o zdravie, akými sú výživoví poradcovia, tréneri, fyzioterapeuti, ale tak isto naši klienti, sme chtiac-nechtiac vzhľadom na súčasnú situáciu nútení zameriavať sa čoraz viac na online svet a poskytovanie, resp. využívanie služieb tzv. “na diaľku”.

Tomuto trendu sa nevyhli ani služby spojené s poradenstvom v oblasti racionálnej výživy a pohybu, ktoré síce do online sveta prenikali už dlhšie, avšak nikto asi nečakal aktuálny strmý nárast. Odborníci sú tak nútení prispôsobiť sa, či už sa to týka ich podnikania, alebo spôsobu manažovania svojich klientov.

Ak si z celej tejto situácie máme, či už ako tréneri alebo výživoví poradcovia, zobrať pozitíva, tak jedno z nich je určite dostatok času na zamyslenie sa nad otázkami:

  1. ako posunúť svoje služby na novú úroveň?
  2. ako nastaviť pre klientov systém pre domáce podmienky tak, aby dosahovali svoje ciele napriek súčasným obmedzeniam?

TIP

Nečakajte kým to bude lepšie, spravte krok vpred čím skôr, a inovujte aspoň časť svojich služieb. Rozšírite tak svoje portfólio služieb, diverzifikujete riziko, a tým všetka vaša činnosť a potrebné financie nebudú odkázané len na jeden spôsob poskytovania služieb.

Dnes sa s vami podelím o niekoľko skúseností, postrehov a tipov k tej druhej otázke: ako nastaviť pre klientov systém pre domáce podmienky tak, aby dosahovali svoje ciele napriek obmedzeniam”.

Nové návyky jednoduchšie vďaka karanténe

Naši klienti nezmizli, sú len doma … a v dohľadnej dobe sa to asi nezmení. Je to však jednoznačná nevýhoda? Nemusí byť. Ak pracujete s klientom, ktorý sa snaží napríklad dlhodobo schudnúť a nastaviť si správny režim, môže byť obmedzenie jeho polohy na jeden byt alebo dom z určitých hľadísk dokonca výhodou.

Znížená socializácia znamená pre klienta totiž aj menej pracovných stretnutí, menej času v zápchach v meste, menej “večierkov/párty” ale aj menej fastfoodových reštaurácií. Ako odborník máte možnosť upriamiť pozornosť klienta na to, že môže ísť o ideálnu príležitosť naučiť sa pripravovať si doma aspoň najjednoduchšie jedlá. Nemusíte hneď začať s jedlami, ktoré sa musia variť alebo piecť. Skúste napríklad inštruovať klienta, nech si pripraví sám vami predpísané raňajky, alebo večeru, ktoré sa pripravia aj bez potreby zapínať sporák. Postupne mu potom môžete pridávať ďalšie jedlá a rozširovať ich paletu.

TIP

Mne celkom dobre funguje inštrukcia: “Skúste to aspoň raz a ak vám to nebude chutiť, alebo vám príprava bude trvať viac ako 5 minút, nemusíte si toto jedlo už nikdy viac pripravovať”. Zbavíte tak klienta obáv z “nepredstaviteľne náročnej” úlohy, na ktorú si doteraz kvôli množstvu práce netrúfol a síce “na celozrnný chlieb si dať plátok šunky a zjesť k tomu zopár cherry paradajok” :).

Sledovanie progresu hravou formou

Naši klienti sú väčšinu dňa zavretí v obmedzenom priestore, buď sami, alebo aj s rodinou. Výhodou v tejto situácii môže byť, že sú možno motivovaní hľadať rozptýlenie. Pri správnom vedení z vašej strany to môže byť ideálne obdobie pre dosahovanie ich cieľov, najmä čo sa týka pestovania si pozitívnych návykov. Dajte klientom niečo, za čím sa môžu “hnať” a sledovať pri tom svoj progres. Pohybový režim je napríklad optimálne nastaviť tak, aby bol zabezpečený pravidelný progres, ideálne v súvislosti s počtom opakovaní, dĺžkou trvania.

9

Príklad: denne, v ľubovoľnom počte sérií spraviť 20 drepov, ak klient ovláda techniku, prípadne 20 sadnutí a postavení sa zo stoličky/gauča. Každé ďalšie 3 dni/týždeň mu pridajte xy opakovaní. Progres si môže klient zaznamenávať na papier alebo do excelovskej tabuľky. Ako poznamenala moja kamarátka “Konečne máme čas na 10 000 krokov denne, hoc aj vo svojej obývačke”. Podobne vieme postupovať aj v strave.

9

Tieto inštrukcie vieme aj pekne kombinovať: Čiarka za každých 10 drepov + čiarka za každú porciu zeleniny + čiarka za pohár vody. A keď klient dosiahne xy čiarok za týždeň, nech sa odmení (nejakú drobnosť – nie jedlo, dobrý film, a.i). Sebaodmeňovací systém funguje veľmi dobre.

Určite vymyslíte viac dobrých a možno aj vtipných hier pre svojich klientov. Samozrejme, väčšinu týchto vecí je optimálne robiť aj mimo “karantény”. Teraz je však priestor na veci/návyky, pre ktoré mali klienti často pre nich argument “nestíham”.

Klient na prvom mieste

Výživové poradenstvo online formou je, povedzme si na rovinu, o niečo jednoduchšie ako efektívne trénovať klienta, sledovať jeho techniku cvikov a “naprávať ho” vo fitku. Mnohí zdravotnícki odborníci bojujú na frontoch ako sú nemocnice, lekárne a polikliniky, a je preto priam našou povinnosťou zabezpečiť, aby sa zdravotnícke zariadenia v súčasnosti neplnili pacientmi so seknutým chrbtom, s problémami spôsobenými nezdravým životným štýlom ale ani kvôli inštrukciám, ktoré nezohľadnili stav klienta.

Mnohí tréneri sa aktuálne snažia zveľadiť svoje poznatky v oblasti problematiky stravovania a hľadajú, ako ich zúročiť s poznatkami problematiky pohybovej aktivity, fyziatrie/fyzioterapie a iných oblastí. A to je dobre. Lepšia telesná a psychická kondícia a zdravšia strava síce znamená menej pacientov a to nielen na COVID-19. Ale naše služby musia byť poskytované zodpovedne s ohľadom na naše vedomosti, skúsenosti a zdravie našich klientov

TIP

Určite sa nepúšťajte v súvislosti s nastaveným stravovacích opatrení do riešenia medicínskych diagnóz! Buďte zdravo sebakritický a prenechajte tieto prípady špecialistom, nutričným terapeutom, lekárom a lekárnikom.

Ďalšie rady z rôznych oblastí spojených s poradenstvom vo výžive a pohybe zdieľame aj prostredníctvom našich webinárov pravidelne každú stredu. Ak máte záujem podebatovať s nami o vašich výzvach a podeliť sa o svoje skúsenosti s kolegami, radi vás uvidíme tam uvidíme 🙂

Držíme palce, sme tu s vami a veríme, že spoločne to dokážeme!
MIchal Páleník a celý tím Planeat

Inovácie v personalizovanom stravovaní

Sme spoločnosť, ktorá od roku 2013 pomáha inovatívnym spôsobom vytvárať personalizované úpravy stravy jednoduchšie a dostupnejšie. Vytvorili sme webovú aplikáciu, vďaka ktorej môžu renomovaní odborníci a osobnosti v oblasti stravovania zdieľať svoje vedomosti a skúsenosti. To umožňuje lekárom starať sa o svojich pacientov, alebo nutričným terapeutom a trénerom o svojich klientov komplexnejšie a odbornejšie ako kedykoľvek predtým vďaka výraznej automatizácii. Aplikácia umožňuje jednoducho a rýchlo vytvoriť personalizovaný nutričný plán a analyzovať stravovacie návyky človeka.

Viac informácií ako aj možnosť bezplatne si našu aplikáciu vyskúšať nájdete na našich stránkach.