fbpx

Adriana Kiss Roháriková: “Nepribrali ste za jeden deň a tiež neschudnete za jeden deň. Dôležité je zotrvať a vydržať.”

Prinášame rozhovor s Adrianou (Kisskou) z relácie Extrémne Premeny (TV Markíza) o tom, čo zmenila v stravovaní a čo by odkázala ostatným, ktorí sa o redukciu hmotnosti pokúšajú.

Aké najväčšie dietetické chyby si robila pred vstupom do relácie?

Neviem, či sa to dá nazvať, že „dietetické chyby“. To neboli chyby, ale omyly neskutočne veľkých rozmerov, nechápem ako som ich mohla dopustiť. Bolo to rôzne. U mňa to začalo po pôrode. Rôzne babské rady. Dojčíš, jedz zapražené polievky, daj si Vineu, pretože podporuje tvorbu mlieka“ a pod.

No a neskôr, totálne nekontrolovateľný príjem kalórií. Dojedanie za deťmi. Napríklad miláčik, mliečny rez, sladkosť atď. Keď som sa neskôr nad tým zamyslela a začala čítať etikety, môj denný príjem niekedy mohol presiahnuť aj 6 500 kcal. Pričom môj denný výdaj bol cca 1500 kcal, pretože predtým som sa vôbec nevenovala športu. Neskôr som podľahla odšťavovaniu ovocia a pitiu tvz. 100 % štiav.

Postavila som sa na váhu a ručička bola vysoko. Hovorila som si, že to dám a nikdy nedovolím, aby som mala viac ako 100 kg. Nasledovali diéty, hladovanie a návštevy poradní o zdravej výžive. Kilogramy išli dole. No neskôr išli astronomickou rýchlosťou hore. Tvz. JOJO – efekt. Až som nielenže prekročila stovku, ale rovno šla na 130kg a nevedela som čo ďalej.

“100% džús má takmer rovnako veľa energie ako sladené kolové nápoje. Rozdiel je akurát v tom, že džúsy majú aj vitamíny. Energeticky sa však takmer nelíšia a cukor v nich je rovnaký. Lepšia alternatíva k baleným, ale aj čerstvým džúsom je tzv. smoothie z čerstvého ovocia, ktoré má aspoň zdraviu prospešnú vlákninu navyše. Rovnako však obsahuje veľa energie.”

Michal Páleník

Čo najdôležitejšie si sa o strave naučila? Čo ti najviac pomohlo?

Mišino, tak ako volám ja, mi neuveriteľne otvoril oči. Jeho rady a prednášky by som mohla počúvať celé dni. Veľmi sa mi páčili. Jasné, že mi aj strašne pomohli jeho praktické rady. Odborné veci mi vysvetlili stručne a laicky. Bol nesmierne ochotný kedykoľvek poradiť a riešiť rôzne situácie a problémy hneď ako prišli.

A čo mi fakt najviac pomohlo? To bolo vedomie, že som na konci druhého telefónu je človek, odborník, ktorý vie čo mám robiť, aby som bola úspešná a prestala tápať a behať v tom začarovanom kruhu.

S čím so stravou si mala najdlhšie problém, resp. s čím stále zápasíš?

Mojim problémom, ako možno aj mnohých z vás bolo pochopiť to, ako sa dá 5-krát denne jesť a pritom chudnúť. Predtým som jedla jeden, maximálne dvakrát denne a váha rástla. Dnes to už viem a som veľmi rada, že som sa naučila jesť 5-krát denne.

A s čím stále zápasím? Asi so svojím svedomím. Viem možno to bude vyzerať smiešne, ale ja si aj po roku premien jedlo vážim. Pre mňa je to dôležité. Ráno si pripravím jedlo na celý deň. A ľudia, ktorí ma poznajú vedia, že mám váhu nielen doma, ale aj v aute a aj na chalupe. Keď mám jedlo navážené, viem, že mám kalórie pod kontrolou. Už nikdy by som nechcela podľahnúť nekontrolovateľnému príjmu kalórií.

“Vo väčšine prípadov sa však snažím postupne ľudí odnaučiť od čísel a váženia jedla, učím ich jedávať od oka podľa toho, čo sme sa naučili v začiatku procesu chudnutia. Inak povedané, odhadovať porcie na základe predchádzajúcich vážení potravín. Kiška, ako ju ja volám, veľmi dobre vníma a rozumie číslam. Je veľký pedant, a preto mi u nej nevadí striktné váženie ani po vyše roku. Viem, že ak by nemala svoje “čísla/hodnoty” nebola by pokojná a vyrovnaná. Každý sme iný.”

Michal Páleník

Čo by si poradila ľuďom, ktorí začínajú chudnúť?

Veľmi by som všetkým chcela povedať, že každý z nás je individuálny. Nielen zvonku, ale aj z vnútra. Tak ako sme ušatí, plešatí, pehatí, tak je rozdielne aj naše vnútro. Preto tie rôzne komenty a rady o tom, čo komu pomohlo, neplatia pre všetkých. Každému z vás dám len jednu radu. Dajte sa do rúk odborníkov, nechajte si vypracovať individuálny plán.

Nehanbite sa hovoriť o problémoch. Obezita je problém, niekedy je to závislosť, ako sú drogy, alkohol a iné. Je dôležité mať niekoho, kto vám poradí, kto vás bude viesť, ale hlavne vy sa musíte chcieť zmeniť. Zmeniť svoje myslenie a zbaviť sa svojich zlozvykov a pohodlia. Byť na seba tvrdý, makať na sebe, aby ste mohli byť na seba pyšný. Výsledok sa dostaví.

Netreba však zabúdať, že ste nepribrali za jeden deň a tiež neschudnete za jeden deň. Všetko potrebuje svoj čas. Najdôležitejšie je začať, zahodiť výhovorky a najmä čarovné slovíčko „ALE“. A čo sa týka jedla, som sa naučila riadiť jednou vetou: „Čo domov neprinesieš, to doma (doslova) „nezožerieš.“

Verím, že aspoň jedna z vás matiek sa na 150 % tiež našla v mojich odpovediach. A keď som aspoň jednu z vás motivovala, budem nesmierne šťastná. Viem, všetky chceme byť matky na 150 %, ale prosím nikdy nezabúdajte na seba, pretože ste pre vašu rodinku, hlavne vaše deti, nesmierne dôležitá. Potrebujú, aby ste tu boli pre nich dlho, ale v prvom rae zdravá a šťastná a spokojná so sebou. Prajem vám všetkým veľa šťastia a som na palube s vami, lebo mojou premenou to nekončí, teraz to len začína. Dôležité je zotrvať, vydržať a naďalej na sebe pracovať.

Získajte aj vy personalizovaný jedálniček na mieru

Proces žiadosti je veľmi jednoduchý a rýchly – po odoslaní online objednávky vám na základe zadaných údajov vyberieme najvhodnejšieho odborníka. Ten vás následne kontaktuje a pripraví stravovací plán na mieru. Predstaví vám ho v rámci výstupnej konzultácie tak, aby ste ho vedeli jednoducho dodržiavať.

Výhody jedálnička Planeat

  • desiatky receptov na mieru pre každé jedlo dňa
  • variabilita výberu – jedálniček neurčuje presný týždenný plán, vyberiete si jedlá podľa chuti a toho, čo máte v chladničke
  • recepty obsahujú primárne obľúbené potraviny, neobľúbené sa minimalizujú
  • výber potravín zohľadňuje finančné možnosti klienta
  • pri tvorbe jedálnička je možné zohľadniť aj alergie a rôzne medicínske diagnózy ako napríklad diabetes
  • ďalšie užitočné inštrukcie a princípy zdravého stravovania priamo v jedálničku