Monika Tomčíková: „Zdravá varená strava sa dá pripraviť rýchlo.“

Prinášame rozhovor s Mirom z relácie Extrémne Premeny (TV Markíza) o tom, čo zmenil v stravovaní a čo by odkázal ostatným, ktorí sa o redukciu hmotnosti pokúšajú.

Aké najväčšie dietetické chyby si robila pred vstupom do relácie?

Celý deň som dokázala nejesť a byť ubehaná. Človek si povie tak prečo som bola obézna? Lebo všetko som potom dobiehala najmä večer. Sýte raňajky a potom všetko večer, avšak celý deň som nejedla. Vždy som mala pocit, že nestíham variť, že mám toho proste veľa. Žila som na tzv. suchej strave. Pečivo, pečivo, pečivo. Stále iba pečivo s niečím.

Čo najdôležitejšie si sa o strave naučila? Čo ti najviac pomohlo?

Naučila som sa, že aj zdravá varená strava sa dá pripraviť rýchlo. Teraz fungujem tak, že keď mám večer čas tak sa neprejedám, ale pripravujem si jedlo na ďalší deň. Naučila som sa počúvať svoje telo a jeho potreby.

Veľa krát, či už niekde na návšteve sa ocitlo na stole niečo čo mám rada. Ale vtedy som si povedala, či som vlastne reálne hladná, či nechcú „jesť len oči“. Jednou vetou, keď sa človek naučí pravidelnosti telo vtedy nehladuje a potom sa odvďačuje.

S čím so stravou si mala najdlhšie problém, resp. s čím stále zápasíš?

Každá žena má tzv. hormonálne výkyvy. Tak to bolo aj u mňa. Chuť na sladké.. hneď na slané… zas na sladké… Zistila som, že je to v hlave. Dopriala som si sladké, ale zdravé alternatívy, napr. tvaroh s ovocím. Mlsnosť bola zažehnaná a ja spokojná.

Čo by si poradila ľuďom, ktorí začínajú chudnúť?

Každý začiatok je ťažký, ale je to všetko v hlave. Stačí denne 30 – 40 min Vášho času, aby ste si jedlo pripravili (nakrabičkovali). Vyhnete sa tomu, že príde hlad a zjete všetko čo vidíte.

Keď sa človek naučí správne sa stravovať nepociťuje hlad, má viac energie a cíti sa lepšie. Zdravá strava neznamená, že nikdy nezjete to čo ste „zbožňovali“. Ale verte mi, chute sa Vám zmenia. Treba si však uvedomiť, že aj keď zjem niečo, čo zdravé nie je, nesmie sa to stať pravidlo. Ja sama sa čudujem ako sa mohla pominúť chuť na rezne.

Nezabúdať na pitný režim. Avšak pozor na alkohol. Neverili by ste koľko má kalórií! Samozrejme taký večer pri pivku alebo vínku sa nezaobíde bez toho, aby sa popri tom jedli tzv. snacky. Nevravím, že každý musí byť abstinent, ale všetko s rozumom.

PS: ak by ste si mysleli, že ja som nikdy nezlyhala a som 100%-ná, nie je to tak. Ale následky som si musela odmakať tvrdo vo fitku.

„Každý z nás má niekedy ťažšie dni a niekedy dni, keď oslavuje a dá si aj niečo navyše. Kľúčové je vrátiť sa vždy po takýchto dňoch, čo najskôr do pôvodného systému zdravej životosprávy, ktorý funguje. Neriešiť to obmedzením jedla nasledujúce dni, ale vrátiť sa k jedálničku. Kompenzovať odporúčam jedine pohybovou aktivitou navyše.“

Michal Páleník

Aký je tvoj obľúbený recept z jedálnička?

Až pri jedálničku od Planeat som si uvedomila koľko dobrých jedál je. Mne sa úplne zmenili chute. Mám rada to čo nikdy. Na raňajky mám rada nátierku z vajíčka, ovsenú kašu (nie kúpenú), ktorú si sama pripravím. 

Obed, ktorý mám najradšej je losos s batátmi, ale tých jedál je veľa. Nevedela som si napr. predstaviť zdravý segedinsky guláš. A dá sa to. Mierna úprava a ako príloha ryža alebo zemiaky a je super.

Získajte aj vy personalizovaný jedálniček na mieru

Proces žiadosti je veľmi jednoduchý a rýchly – po odoslaní online objednávky vám na základe zadaných údajov vyberieme najvhodnejšieho odborníka. Ten vás následne kontaktuje a pripraví stravovací plán na mieru. Predstaví vám ho v rámci výstupnej konzultácie tak, aby ste ho vedeli jednoducho dodržiavať.

Výhody jedálnička Planeat

  • desiatky receptov na mieru pre každé jedlo dňa
  • variabilita výberu – jedálniček neurčuje presný týždenný plán, vyberiete si jedlá podľa chuti a toho, čo máte v chladničke
  • recepty obsahujú primárne obľúbené potraviny, neobľúbené sa minimalizujú
  • výber potravín zohľadňuje finančné možnosti klienta
  • pri tvorbe jedálnička je možné zohľadniť aj alergie a rôzne medicínske diagnózy ako napríklad diabetes
  • ďalšie užitočné inštrukcie a princípy zdravého stravovania priamo v jedálničku