Adriana Šalapová: „Všetko sa dá, len treba chcieť.“

Prinášame rozhovor s Adrianou z relácie Extrémne Premeny (TV Markíza) o tom, čo zmenila v stravovaní a čo by odkázala ostatným, ktorí sa o redukciu hmotnosti pokúšajú.

Aké najväčšie dietetické chyby si robila pred vstupom do relácie?

Moje najväčšie chyby boli, že som držala diéty. Rýchlo a za krátky čas som chcela schudnúť veeeľa. Držala som napríklad 14-dňové diéty, 7-dňové a tak podobne. Vlastne neboli to diéty, ale hladovky. Keď som nediétovala, tak som sa zle stravovala: raňajky káva, obed nič alebo niečo narýchlo, napríklad kebab. Alebo bol obed veľmi kalorický – ryža, hranolky, mäso a popritom samozrejme sladkosti, napríklad keksík. Keď som došla večer domov, zase som jedla všetko čo mi prišlo pod ruky.

Diéty nefungujú. Nenaučia človeka ako si variť, čo je v strave podstatné, aké množstvo je ideálne. Akonáhle diéta skončí, vrátime sa do zabehnutých zvykov, ktoré nás paradoxne dostali do stavu, kvôli ktorému diétujeme.

Michal Páleník

Čo najdôležitejšie si sa o strave naučila? Čo ti najviac pomohlo?

Najdôležitejšie je pre mňa, že to ako sa stravujem teraz podľa jedálnička nie je diéta, ale zdravé stravovanie. Môžem jesť pečivo, cestoviny, všetko kombinovať, no s mierou. Pri takomto stravovaní sa necítim ako balón, mám kopec energie a viem sa stravovať 5x denne. To, že nemám čas, sú len výhovorky.

S čím si mala najdlhšie problém?

Môj problém bolo ovocie. Ja ho milujem, no je rozdiel zjesť 2 mandarínky a 2 kg mandariniek.

Aký je tvoj obľúbený recept z jedálnička?

To, že sa z pečiva alebo sacharidov priberá je mýtus, nakoľko každé ráno som mala pečivo alebo vločky. Príklad mojich jednoduchých raňajok:

  • celozrnná žemlička s kúskom masla
  • 2 plátky šunky
  • 2 plátky syra

Plus samozrejme zelenina. Všetky suroviny sú najlepšie domáce z lokálnej farmy.

Čo by si poradila ľuďom, ktorí začínajú chudnúť?

Kto chce začať chudnúť, nech si určite nechá poradiť od odborníka, nech si nechá na začiatok vypracovať jedálniček a nech naozaj vydrží stravovať sa podľa jedálnička. Sám potom uvidí výsledky nielen na váhe, ale garantujem, že aj psychicky sa bude cítiť lepšie. Na výhovorky typu “je to drahé” poviem len toľko: ruku na srdce 🙂 koľko peňazí vás stojí čokoláda, fast food a polotovary. Skúste si zrátať, koľko denne prejete, keď sa stravujete nezdravo. Budete prekvapený. Rátajte naozaj všetko. Každý keksík, pizzu atď., potom zistíte, že jedálniček a varenie zdravých jedál je oveľa lacnejšie.

Jesť zdravo nemôže byť o peniazoch. Keď máte peniaze na sladkosti, čipsy a rýchle občerstvenie, máte peniaze aj na zdravú stravu. Z mojej skúsenosti je to len výhovorka a klamete samých seba.

Radím určite prestať držať nezmyselné diéty, zbytočne sa vám rozhádže metabolizmus a budete len priberať. Jedzte 3 – 5x denne a pravidelne. Ja mám náročnú prácu a niekedy naozaj nemám čas si zháňať desiatu. Práve preto si ju nachystám a zjem ju pokojne napríklad už len cestou na toaletu, zaberie to maximálne 2 minúty. Obed pomalým tempom 20 min stihne každý. Všetko sa dá, len treba chcieť a hlavne robíte to pre seba, len pre seba.

Získajte aj vy personalizovaný jedálniček na mieru

Výhody jedálnička Planeat

Proces žiadosti je veľmi jednoduchý a rýchly – po odoslaní online objednávky vám na základe zadaných údajov vyberieme najvhodnejšieho odborníka. Ten vás následne kontaktuje a pripraví stravovací plán na mieru. Predstaví vám ho v rámci výstupnej konzultácie tak, aby ste ho vedeli jednoducho dodržiavať.

  • desiatky receptov na mieru pre každé jedlo dňa
  • variabilita výberu – jedálniček neurčuje presný týždenný plán, vyberiete si jedlá podľa chuti a toho, čo máte v chladničke
  • recepty obsahujú primárne obľúbené potraviny, neobľúbené sa minimalizujú
  • výber potravín zohľadňuje finančné možnosti klienta
  • pri tvorbe jedálnička je možné zohľadniť aj alergie a rôzne medicínske diagnózy ako napríklad diabetes
  • ďalšie užitočné inštrukcie a princípy zdravého stravovania priamo v jedálničku