Miroslav Budáč: „Získal som úctu k svojmu organizmu a zdraviu.

Prinášame rozhovor s Mirom z relácie Extrémne Premeny (TV Markíza) o tom, čo zmenil v stravovaní a čo by odkázal ostatným, ktorí sa o redukciu hmotnosti pokúšajú.

Aké najväčšie dietetické chyby si robil pred vstupom do relácie?

Najväčšie chyby pred tým boli tie, že som bral jedlo ako samozrejmosť a jedol hocikedy a hocikoľko, nemal som režim, a ani hranicu. Jedol som, kým som necítil ťažobu v žalúdku. Jedol som veľa pečiva z bielej múky, veľa sladkostí. Mal som vysoký kalorický príjem a skoro žiadny výdaj. Najväčší problém bol v lete čapované pivko. A sem tam nejaká sladkosť. Pálila ma záha, to už rok nepoznám.

Pálenie záhy býva častým príznakom pri obezite. Spôsobuje ho najmä večerné pojedanie a fakt, že máme neustále na bruchu veľmi veľa tuku, ktorý tlačí na vnútorné orgány, a to najmä v sede. Tento fakt spôsobuje, že obsah žalúdka je tlačený smerom nahor do ústnej dutiny. Dôsledkom pri dlhodobom pálení záhy môže byť až vyústenie do rôznych nešpecifických zápalových ochorení tráviaceho traktu, ktoré spôsobujú vážne a veľmi nepríjemné tráviace ťažkosti.

Michal Páleník

Čo najdôležitejšie si sa o strave naučil? Čo ti najviac pomohlo?

Že človek potrebuje sacharidy aj tuky, nielen bielkoviny. Všetko kvalitné, zdravé a v primeranom množstve. To som sa od Michala naučil. Cvičím ďalej, je to súčasť môjho života, napĺňa ma to. Stravu sa snažím dodržiavať.

Získal som pred jedlom rešpekt a úctu k svojmu organizmu a zdraviu.

Preferujem kvalitné potraviny. Začal som jesť hlavne zeleninu, pečiem si špaldový chlieb, pijem žihľavový čaj.

Aký je tvoj obľúbený recept z jedálnička?

Batatove pyré, zelerové hranolčeky pečené v rúre na olivovom oleji, kuracie soté, šalát.

Z domácich tradičných jedál segedínsky guláš – namiesto smotany biely jogurt a namiesto knedlí bio alebo basmati ryža. Na raňajky napríklad banánové lievance.

Čo by si poradil ľuďom, ktorí začínajú chudnúť?

Ľuďom by som poradil, aby si spravili zo začiatku plán, čo budú jesť ráno, na obed a večer. V prvom rade vynechať cukor, nahradiť trochou medu. Biele pečivo nahradiť celozrnným. Piť veľa čistej vody hneď od rána. Aspoň 2l denne. Ku každému jedlu si dať zeleninu, ktorá obsahuje vitamíny a vlákninu, a tým sa lepšie trávi jedlo. Obmedziť sladkosti, aj slané pochutiny, obmedziť sladené nápoje a soľ, ktorá viaže vodu v tele. Prílohy zmenšiť, radšej si pridať viac mäsa (morčacie, kuracie, divina) a strukovín. Žiadne fastfoody a lacné reštaurácie. Jesť menej, ale častejšie! 

Na začiatku chudnutia si dajte určite zistiť váš bazálny metabolizmus a zostaviť jedálniček od odborníka. Jedzte kvalitne, chráňte si zdravie, to si nekúpite.

Získajte aj vy personalizovaný jedálniček na mieru

Proces žiadosti je veľmi jednoduchý a rýchly – po odoslaní online objednávky vám na základe zadaných údajov vyberieme najvhodnejšieho odborníka. Ten vás následne kontaktuje a pripraví stravovací plán na mieru. Predstaví vám ho v rámci výstupnej konzultácie tak, aby ste ho vedeli jednoducho dodržiavať.

Výhody jedálnička Planeat

  • desiatky receptov na mieru pre každé jedlo dňa
  • variabilita výberu – jedálniček neurčuje presný týždenný plán, vyberiete si jedlá podľa chuti a toho, čo máte v chladničke
  • recepty obsahujú primárne obľúbené potraviny, neobľúbené sa minimalizujú
  • výber potravín zohľadňuje finančné možnosti klienta
  • pri tvorbe jedálnička je možné zohľadniť aj alergie a rôzne medicínske diagnózy ako napríklad diabetes
  • ďalšie užitočné inštrukcie a princípy zdravého stravovania priamo v jedálničku