Samuel Hain: „Myslel som si, že pri mojom energetickom výdaji môžem jesť hocičo a hocikoľko.“

Tentokrát sme vyspovedali slovenského hokejistu Samuela Haina o jeho prístupe k strave a význame stravy vo vrcholovom športe. Samuel Hain (21) momentálne hrá za HC Nové Zámky v slovenskej extralige. Popri hokeji študuje na Univerzite Komenského, fakulta Manažmentu.

Aký je tvoj vzťah k strave všeobecne?

K zdravému stravovaniu ma vedú už dlhšie moji rodičia, za čo som im vďačný. Avšak k tvorbe jedálničkov, pozornému sledovaniu stravy a informáciám ohľadom vplyvu stravy na výkon športovca ma priviedol môj kondičný tréner Mgr. Ján Čerňan a predovšetkým jeho sestra RNDr. Veronika Čerňanová Candráková PhD., s ktorými spolupracujem už 4 roky.

Ako vyzerá tvoj typický tréningový deň?

Samuel Hain

Hokejová sezóna je rozdelená na letnú prípravu a zimnú sezónu, takže moje tréningové dni sa líšia iba v typoch tréningov. V lete začínam deň tréningom o 9:00, ktorý pozostáva z rôznych typov (vzpieranie, sane, kobry, silový tréning v posilňovni…) v závislosti od dňa. Pred tréningom si často doprajem ovsenú kašu, čo sú mimochodom moje najobľúbenejšie raňajky.

Prezradíš nám aj svoj recept?

Jasné (smiech). 10 PL ovsených vločiek uvarím v 2 dcl mlieka kým nevznikne kašovitá konzistencia. V prvom variante do vločiek nastrúham jedno jablko, pridám mleté mandle, škoricu, chia semienka a med. V druhom (môj TOP) pridám do vločiek banán, strúhaný kokos, chia semienka, kešutelu nuts&whey a pár bobúľ čučoriedok.

Ovsená kaša

 

MIchal Páleník„Ovsená kaša je ideálne predtréningové jedlo vzhľadom na ľahkú stráviteľnosť a vysoký podiel komplexných sacharidov vhodných pred pohybovou aktivitou.“

 

Michal Páleník

 

Ako vyzerá zvyšok tvojho dňa?

Po tréningu nasledujú suplementy a o cca. 2 hodiny neskôr obed.

„Suplementácia má u vrcholových športovcov opodstatnený význam na rozdiel od rekreačne športujúcej populácie, kde je suplementácia preceňovaná. U výkonnostných a vrcholových športovcov do značnej miery ovplyvňuje športový výkon a môže významne podporiť proces regenerácie či už substrátovej alebo inej.“ (Michal Páleník)

Musím sa priznať, že v prípade, že ma večer čaká ešte nejaký tréning, tak si rád pospím. Po spánku volím ľahký olovrant a o 18:00 je druhá tréningová jednotka, ktorá je skôr zameraná na core, respektíve funkčný tréning a po ňom večera.

„Spánok počas náročného tréningového dňa dňa je u športovcov vyslovene prospešný. Pozor, spánok by mal trvať maximálne 30-45 min. aby organizmus nespadol do tzv. „hlbokého spánku“. Ak človek spí počas dňa dlhšie, zobudí sa malátny, dezorientovaný a naruší prirodzený spánkový cyklus. Naopak, krátky spánok počas dňa má pozitívny vplyv na koncentráciu, regeneráciu a psychickú pohodu a nenarušuje bežný rytmus dňa.“(Michal Páleník)

Na začiatku zimnej sezóny môj tréningový deň začína o 9:00 tréningom na ľade na skupiny, 10:30 posilňovňa, respektíve prekážky, krátke behy a poobede okolo 17:00 druhý tréning na ľade, celé mužstvo dokopy.

Ako vyzerá tvoj typický netréningový deň?

Môj typický netréningový deň počas sezóny býva zväčša pondelok, pričom tento deň je venovaný štúdiu. Ráno cestujem do Bratislavy do školy, kde som celé doobedie a často aj poobedia. Cesty vlakom využívam na učenie, pretože sa bojím, aby som neprespal výstupnú stanicu (smiech). Po príchode späť do Zámkov si rád pozriem dobrý seriál a pospím. V tomto dni by bolo treba podotknúť, že som zástancom „cheat days“, kedy si doprajem aj niečo nezdravé.

Čo považuješ za dôležitejšie? Stravu alebo tréning?

Strava nám môže k zlepšeniu výkonu buď dopomôcť alebo ho aj zhoršiť, preto si myslím, že by každý športovec mal vedieť základy zdravej výživy v súvislosti s pohybovou aktivitou, ktorej sa venuje. Aj keď si myslím, že gro športového výkonu stále tvorí tréning, pretože ten nenahradí nič iné, ideálne je ho kombinovať aj so správnou stravou, čo umožňuje pristupovať k výkonu ako celku komplexne.

Riešil si stravu, keď si so športom začínal?

Samuel Hain

Musím sa priznať, že veľmi nie. Myslel som si totiž, že kvôli môjmu veľkému výdaju môžem jesť hocičo a hocikoľko, čo nebola pravda. Ako som už spomínal, o stravu som sa dôkladne začal zaujímať až pred 4 rokmi, kedy som pri dodržiavaní stravovacieho plánu začal na sebe vidieť pozitívne fyzické zmeny a zlepšenie výkonu. To ma motivovalo spraviť si kurz Welko – „Poradca pre výživu“. Chcel som toto moje nové “hobby” pozdvihnúť na vyššiu úroveň, predovšetkým sa dozvedieť nové informácie, aby som mohol pomôcť druhým ľuďom, nielen športovcom. 

Absolvoval som následne aj kurz od vás (Planeat) na používanie aplikácie. Planeat som vlastne začal používať ešte pred absolvovaním kurzu pomocou demo verzie, kde som našiel veľa užitočných rád pre prvotných používateľov. Kurz mi otvoril oči a naučil ma detailne pracovať v softvéri, zostavovať jedálničky, vytvárať rôzne šablóny, upravovať recepty, zhotoviť komplexnú analýzu doterajších stravovacích návykov a to všetko presne na mieru podľa preferencií klienta. Za veľké pozitívum považujem množstvo už vytvorených receptov, šablón a možnosť prispôsobiť každé jedno jedlo vďaka veľkej variabilite surovín v rôznych databázach.

Je zdravá strava témou medzi inými hráčmi?

Nie … všeobecne je táto téma dosť podceňovaná, avšak myslím, že sa pomaly ale isto sa začína „drať“ do popredia a to nielen v športe, ale napríklad aj na základných školách, čo je určite jedno veľké plus.


Inovácie v personalizovanom stravovaní

Sme spoločnosť, ktorá od roku 2013 pomáha inovatívnym spôsobom vytvárať personalizované úpravy stravy jednoduchšie a dostupnejšie. Vytvorili sme webovú aplikáciu, vďaka ktorej môžu renomovaní odborníci a osobnosti v oblasti stravovania zdieľať svoje vedomosti a skúsenosti. To umožňuje lekárom starať sa o svojich pacientov alebo nutričným terapeutom a trénerom o svojich klientov komplexnejšie a odbornejšie ako kedykoľvek predtým vďaka výraznej automatizácii. Aplikácia umožňuje jednoducho a rýchlo vytvoriť personalizovaný nutričný plán a analyzovať stravovacie návyky človeka.

 

Výhody jedálnička Planeat

  • Desiatky receptov pre každé jedlo dňa
  • Inštrukcie a princípy zdravého stravovania v úvode jedálnička
  • Variabilita výberu – jedálniček neurčuje presný týždenný plán, vyberiete si jedlá podla chuti a toho, čo máte v chladničke
  • Recepty obsahujú primárne obľúbené potraviny, neobľúbené sa minimalizujú
  • Výber potravín zohľadňujú finančné možnosti klienta
  • Pri tvorbe jedálničku je možné zohľadniť aj alergie a rôzne medicínske diagnózy ako napríklad diabetes

Jedálniček na mieru

Získajte aj vy personalizovaný jedálniček na mieru

Proces žiadosti je veľmi jednoduchý a rýchly – detailný formulár vyplníte online z pohodlia domova a jedálniček Vám pošleme na Váš email. Po odoslaní online objednávky Vám na základe zadaných údajov vyberieme najvhodnejšieho odborníka. Ten Vás následne kontaktuje a pripraví stravovací plán na mieru. Predstaví Vám ho v rámci výstupnej konzultácie tak, aby ste ho vedeli jednoducho dodržiavať. Pre ešte väčšie pohodlie, s prideleným odborníkom komunikujete hlavne cez email alebo telefón.

 

ZdieľaťShare on Facebook88Share on Google+0Share on LinkedIn0
Samuel Hain: „Myslel som si, že pri mojom energetickom výdaji môžem jesť hocičo a hocikoľko.“

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *