Obezita a denný energetický príjem

Určite sa aj vy často stretávate s prekvapením u vašich klientov a pacientov, keď im vysvetľujete, čo má koľko kalórií, a že aj tá hrsť orieškov sa počíta. Samozrejme v prípade zdravej životosprávy to nie je len o kalóriách, ale aj o nutrične vyváženej strave. Dnes sa ale zameriame na prijímané kalórie a dopad nadmerného energetického príjmu na obezitu.

„… Naučila som sa, že pri chudnutí kalórie hrajú dôležitú úlohu.
Naučila som sa, že väčšina doplnkov výživy na chudnutie sú len vyhodené peniaze.
Naučila som sa, že najlepšie stravovanie je to, ktoré mi zapadne do životného štýlu, a ktoré viem dlhodobo udržať. …“

Katarína Tamášová, Extrémne Premeny, TV Markíza

Pre zjednodušenie počítania kalórií sme pre vás pripravili najjednoduchší spôsob ako získať kvalitný jedálniček na mieru s prihliadnutím na Vaše požiadavky. Všetky recepty v takomto jedálničku sú nutrične vyvážené a nastavené tak aby ste dosiahli a udržali vytúženú telesnú hmotnosť.

KalorieVo vizualizácii naľavo je príklad denného energetického príjmu pre ženu, 35 rokov, výška 165 cm, hmotnosť 90kg, s fyzicky nenáročnou prácou v kancelárii, ktorá cvičí 1 hodinu týždenne.

Pre zníženie hmotnosti jej bol vypočítaný denný príjem energie 1450 Kcal, rozložený do 3 jedál denne.

V tejto ilustrácii prijatých kalórií sme zobrazili optimálny príjem energie (modré jedlá), ale aj potraviny a nápoje nad rámec vypočítaného energetického príjmu (červené).

Chyba č. 1: Dvojnásobný príjem energie

Na spálenie dodatočných 1580 kalórií by musela 35 ročná žena s výškou 165 cm a hmotnosťou 90kg do tohto dňa zaradiť jednu z nasledujúcich aktivít!
– 4,5h aerobiku
– 2,8h behu
– 3h bicyklovania
– 5,6h volejbalu

Chyba č. 2: Potraviny s vysokým glykemickým indexom

“Z mojich skúseností, 8 z 10tich ľudí trpiacich obezitou prijímajú vysoké množstvo jedál bohatých na cukry, ako sú sladené nápoje, keksy a iné.”

Michal Páleník

Jedlá s vysokou koncentráciou jednoduchých sacharidov, takzvaných “cukrov”, spôsobujú po konzumácii rýchle vyhladnutie a rovnako únavu. Pri dlhodobej nadmernej konzumácii môžu viesť k civilizačným ochoreniam, ako cukrovka, srdcovo-cievne ochorenia, obezita a z nej plynúce problémy s kĺbmi.

Chyba č. 3: Najvyšší príjem energie večer

Večer telo nepotrebuje veľa energie vzhľadom na to, že je pripravené relaxovať a regenerovať a teda aj energetický výdaj je podstatne nižší ako počas dňa. Prijímanie veľkého množstva energie vo večerných hodinách tým pádom spôsobuje následné ukladanie energie vo forme tukových zásob.

Navyše ide o neprimerané zaťaženie tráviaceho traktu v dobe, keď má telo prirodzene odpočívať. Vo večerných hodinách naše telo “vyplavuje” hormóny, ktoré prirodzene telo pripravujú na odpočinok.

Pri vysokom množstve prijímaného jedla tesne pred spaním sa môže jedlo vracať späť do úst a spôsobovať tzv. “reflux”. Tento pocit je známy najmä pod pojmom “pálenie žáhy”. Pokiaľ je prejedanie sa vo večerných hodinách pravidelné, môže časom viesť až k zdravotným problémom, ako sú nešpecifické zápalové ochorenia tráviaceho traktu a ku celkovým poruchám trávenia.

Získajte aj vy personalizovaný jedálniček na mieru

Proces žiadosti je veľmi jednoduchý a rýchly – detailný formulár vyplníte online z pohodlia domova a jedálniček Vám pošleme na Váš email. Po odoslaní online objednávky Vám na základe zadaných údajov vyberieme najvhodnejšieho odborníka. Ten Vás následne kontaktuje a pripraví stravovací plán na mieru. Predstaví Vám ho v rámci výstupnej konzultácie tak, aby ste ho vedeli jednoducho dodržiavať. Pre ešte väčšie pohodlie, s prideleným odborníkom komunikujete hlavne cez email alebo telefón.