Obezita a príjem sacharidov poobede

O tom, čo je obezita, sme písali minulý týždeň v blogu Obezita a kvalita života.

Strava je samozrejme nesmierne dôležitou súčasťou starostlivosti o obézneho klienta, resp. pacienta. V Planeat sú pre obezitológiu momentálne dostupné dve šablóny:

  • WHO – univerzálny stravovací režim
  • Znížený príjem sacharidov poobede

Pre obéznych pacientov s cukrovkou je možné využiť aj niektorú z diabetologických šablón.

V tomto blogu vám predstavíme šablónu “Znížený príjem sacharidov poobede”, ktorú majú k dispozícii všetci užívatelia Planeat.

Na základe mojich skúseností s obéznymi klientmi som vytvoril šablónu stravovacieho plánu pod názvom “Znížený príjem sacharidov poobede”. Skladba stravy v tejto šablóne sa mi výborne osvedčila pri potrebe klientov redukovať väčšie množstvo telesnej hmotnosti.

Mgr. Michal Páleník

Jedálniček na mieru s prihliadnutím na Vaše požiadavky a prípadné zdravotné problémy Vám radi zostavia renomovaní odborníci pod záštitou spoločnosti Planeat. Viac informácií nájdete na tejto stránke.

Informácie o šablóne „Znížený príjem sacharidov poobede“

Šablóna „Znížený príjem sacharidov poobede“ je zhotovená primárne pre účely redukcie telesnej hmotnosti. Výraznejšie znížený príjem komplexných sacharidov (ryža, zemiaky, pečivo, cestoviny, pohánka, kuskus a.i.) v poobedňajších hodinách umožňuje zvýšiť množstvo prijímaných bielkovín a zdravých tukov, čo korešponduje so stravovacími návykmi ľudí a spôsobuje tak menší zásah do ich denného režimu. Zvyšuje sa tak pravdepodobnosť, že nastavený plán bude dodržiavaný. Ide nám totiž nielen o redukciu hmotnosti ale aj o jej následné udržanie.

Nastavenie takéhoto stravovacieho plánu zabezpečuje aj dostatočný príjem bielkovín pre zachovanie aktívnej telesnej hmotnosti (svalov) pri výrazne redukčných úpravách stravy.

Stravovací režim s obmedzeným príjmom sacharidov v poobedňajších hodinách je optimalizovaný v rozsahu (1000-3000 kcal). Dôležité: pri jeho použití je potrebné myslieť na zvýšené zastúpenie bielkovín v strave pri nastavení energetickej hodnoty jedálničku nad 2000 kcal pre minimalizovanie poškodenia obličiek. Optimálne je prijímať do 2g bielkovín na 1kg požadovanej telesnej hmotnosti. Zastúpenie bielkovín môže odborník manuálne znížiť v konfigurácii pri polo-automatickej tvorbe stravovacieho režimu.

Ján Hodoň

V mojej premene mala strava jednu z hlavných úloh! V prvej fáze som mal veľké zdravotné problémy, dostal som ružu, a vtedy bola strava ten hlavný faktor chdnutia nakoľko som sa mohol hýbať len obmedzene.

Jedálniček sa mi páčil od začiatku. Mal som možnosť stále s Michalom moju stravu komunikovať, vždy mi pomohol so zmenou alebo náhradou potraviny, keď mi niečo nevyhovovalo.

Stravujem sa teraz stále zhruba v tomto novom režime.  Stravu som si trocha upravil ale všetko som konzultoval s Michalom. Aj naďalej s ním chcem spolupracovať.

Môj životný smer sa nezmenil – on vznikol úplne nový, od základu si mi ho, Michal, zmenil.“

Ján Hodoň

Extrémne Premeny, TV Markíza

Veríme, že Planeat dokáže zefektívniť prácu lekárov a asistentov výživy pri potrebe úpravy stravy u pacienta a prispieť tak k zlepšeniu stravovacích návykov ľudí ako aj ich zdravotného stavu.

Pre odborníkov ako sú lekári, nutriční terapeuti, trenéri alebo výživoví poradcovia, je tu možnosť vyskúšať si aplikáciu zadarmo na www.planeat.sk.

Pri použití šablóny je samozrejmosťou aj vysoká miera personalizácie v Planeat aplikácii. U každého klienta vám tak Planeat prináša aj nasledujúce možnosti:

  • možnosť vyradiť 1-4 alergény z výberu viac ako 71 alergénov zo stravovacieho režimu (napr. laktóza, mlieč. bielkovina, lepok, sója a.i.)
  • možnosť vyradiť drahé potraviny
  • možnosť prispôsobiť recepty chuťovým preferenciám pacienta
  • možnosť nastaviť počet jedál v rámci dňa
  • možnosť zapnúť alebo vypnúť výskyt nízkotučných potravín

Stravovací režim preferuje:

  • potraviny s nízkym GI
  • vysoký podiel zeleniny v strave
  • ovocie s nižším až stredným GI
  • kvalitné oleje a orechy s vyšším obsahom MUFA, PUFA (mononenasýtené a polynenasýtené mastné kyseliny)
  • zastúpenie rýb v stravovacom režime (losos, pstruh, sardinky…)
  • nesladené nápoje
  • celozrnné výrobky

Stravovací režim sa vyhýba:

  • vysokému množstvu údenín
  • sladeným nápojom
  • potravinám s vysokým GI
  • polotovarom
  • potravinám s vysokým zastúpením jednoduchých sacharidov (cukrov)

Inovácie v personalizovanom stravovaní

Sme spoločnosť, ktorá od roku 2013 pomáha inovatívnym spôsobom vytvárať personalizované úpravy stravy jednoduchšie a dostupnejšie. Vytvorili sme webovú aplikáciu, vďaka ktorej môžu renomovaní odborníci a osobnosti v oblasti stravovania zdieľať svoje vedomosti a skúsenosti. To umožňuje lekárom starať sa o svojich pacientov alebo nutričným terapeutom a trénerom o svojich klientov komplexnejšie a odbornejšie ako kedykoľvek predtým vďaka výraznej automatizácii. Aplikácia umožňuje jednoducho a rýchlo vytvoriť personalizovaný nutričný plán a analyzovať stravovacie návyky človeka.