Štíhli bez námahy

Čo sa môžeme naučiť od ľudí, ktorí sú štíhli aj bez všetkej tej krvi, potu a sĺz?

Určite poznáte ľudí, ktorí nepotrebujú riešiť koľko vážia a nech zjedia zdanlivo čokoľvek, stále sú štíhli. Títo ľudia možno nevedomky v sebe ukrývajú tajomstvo, ktoré by mohlo pomôcť tým, pre ktorých je ručička váhy postrachom.

Výsledky novej štúdie z Cornell Food and Brand laboratória na Cornellovej Univerzite v USA pomohli odkryť niektoré tajomstvá životného štýlu prirodzene štíhlych ľudí. Výskum prebiehal formou dobrovoľného dotazníka na webovom portáli určenom na združovanie a sledovanie ľudí so zdravou hmotnosťou. Dotazník obsahoval sériu otázok zameranú na výživu, pohybovú aktivitu a denné návyky. Nižšie si môžete pozrieť zhrnutie prvotných pozorovaní vo forme infografiky.

Stravovacie návyky prirodzene štíhlych ľudí

Stravovacie návyky prirodzene štíhlych ľudí

Výskumníci rozdelili respondentov do dvoch skupín. V prvej skupine bolo 112 prirodzene štíhlych dospelých, ktorí tvrdili, že nedodržiavajú žiadnu diétu. Druhá skupina pozostávala z tých, ktorí pravidelne dodržiavali nejakú diétu, premýšľali často o jedle a boli si vo veľkej miere vedomí, čo jedia. ,,Chceli sme vidieť, čím sa líši správanie tých, ktorí sa trápia, aby boli vo forme a tých, ktorí sú chudí bez väčšej námahy,’’ vysvetľuje Brian Wansink, PhD, spoluautor štúdie a riaditeľ Cornell Food and Brand laboratória. ,,Naším cieľom bolo nájsť malé alebo jednoduché vzorce správania, ktoré by mohli mať veľký vplyv.”

Porovnaním odpovedí medzi obomi skupinami vedci zistili, že ľudia, ktorí sú štíhli bez námahy, mali sklon pristupovať k životospráve mierne odlišne od tradičných odporúčaní ako chudnúť alebo ako si udržať hmotnosť. Respondenti sa vo všeobecnosti vyznačovali tým, že jedli kvalitnejšie potraviny, varili doma a takpovediac ,,načúvali svojmu telu’’. Na rozdiel od druhej skupiny tiež dominovala odpoveď, že sa necítia previnilo pri prejedaní. Takisto ľudia štíhli bez námahy mali tendenciu zakladať si pri strave viac na pôžitku a uplatňovali skôr všeobecné princípy.

,,Sú to povzbudzujúce výsledky, lebo naznačujú, že miesto ukladania si rôznych obmedzení a vyhýbania sa obľúbeným jedlám, priberaniu sa dá predísť už v zárodku len tým, že budeme počúvať vnútorné signály a zameriame sa viac na kvalitu než na kvantitu,” hovorí výskumníčka Anna-Leena Vuorinen z VTT Technical Research Centre vo Fínsku, doktorandka na Univerzite v Tampere a bývalá hosťujúca členka Food and Brand Laboratória.

Odkaz na štúdiu, strana 75.

Zdroj

Originálna infografika